FedEx, de la masa de blackjack la zeci de miliarde anual
Miercuri, 05 Iulie, 2023
FedEx, de la masa de blackjack la zeci de miliarde anual
Celebrul documentarisc și bucătar Anthony Bourdain a spus odată că „norocul nu este un plan de afaceri”. Poți să stai zi lumină în sala de jocuri în încercarea de a prinde trei inimi la Jackpot Cards în speranța de a-ți deschide firma, nimeni nu garantează că vei avea succes. În plus, e și mai comod și la îndemână să încerci unul dintre jocurile listate pe pagina https://mrbit.ro/ro/games/jackpots, cu câștiguri potențiale mai mari și o varietate mult mai mare de jocuri.
Dar, uneori, norocul are un rol important în lumea afacerilor. Rareori, dar se întâmplă. Un exemplu ar fi cazul FedEx care a fost salvat de faliment de câștigurile la blackjack al fondatorului Frederick Smith.
Un model de business de nota… 6?
În anii 1960, Frederick Smith - un mare iubitor al aviației - era student la Facultatea de Economie a prestigioasei Universități Yale din SUA. Pe aceea vreme, transportul bunurilor se desfășura în principal pe șosea, iar unele colete voluminoase erau transportate pe avioane de pasageri. El a imaginat un sistem inovator care implica transportul plicurilor și coletelor mici, esențiale, cu avioane, oferind o alternativă mai eficientă pentru sistemul din aceea vreme. Și-a pus ideile într-o lucrare de ultim moment pentru examenul de economie, pentru care a primit calificativul „C”, echivalentul notei 6 din România.
După terminarea facultății, însă, și-a transformat ideile în realitate. A folosit averea personală de circa 4 milioane de dolari, împreună cu alte 80-90 de milioane din credite, pentru a crea compania Federal Express în 1971.
FedEx își ia zborul… și intră în picaj
La început, FedEx avea 8 avioane și acoperea 35 de orașe americane. Planul era să își extindă acoperirea în fiecare lună, dar situația în piață - mai ales pe piața combustibilului - nu a fost de acord. Compania a acumulat pierderi peste pierderi, ajungând aproape de faliment după doar doi ani de funcționare.
Situația firmei a fost disperată. Piloții au ajuns să cumpere combustibil din propriii bani să nu rămână blocați pe diferite aeroporturi. La un moment dat, FedEx avea doar câteva mii de dolari în conturi, și nicio posibilitate de redresare. Cu excepția norocului.
Ce se întâmplă în Vegas… salvează companii!
După ce General Dynamics a refuzat să investească în firma sa, Smith a luat ultimii bani din seiful companiei și a zburat direct la Las Vegas. A intrat într-un cazinou, și a transformat cei 5000 de dolari - ultimii bani a firmei - în 27000, destul ca să țină avioanele în aer încă o săptămână. Și destul pentru a-i oferi un motiv în plus să nu se dea bătut.
În perioada următoare, Smith a mai obținut 11 milioane de dolari drept împrumuturi, ceea ce a oferit companiei stabilitatea financiară pentru o perioadă. Apoi a investit într-o campanie de scrisori publicitare pentru a crește vizibilitatea firmei. În câțiva ani, firma și-a revenit, obținând primul său profit în anul 1976.
Azi, FedEx este compania de transport aerian cu cea mai mare flotă (697 avioane) și cele mai multe destinații acoperite (375), având peste 275000 de angajați, și generând venituri de 22 de miliarde de dolari anual. Toate astea mulțumită unui gest disperat al fondatorului - și norocului. Care, trebuie să insistăm din nou, nu este un plan de afaceri!
Alte stiri